App Lab leg
Mit børnespil med App Lab
Prøv først at spille spillet under denne tekst. Lav derefter opgaven under spillet.
- Klik dernæst på dette link: https://studio.code.org/projects/applab/IS6uNAe32WTRqU5yFlfq0_h8HDjfnFk1hmt78cZttdM
Det fører til en tilpasset version af spillet. Den gør du til din egen – husk at omdøbe til dit eget navn. Jeg har indsat nogle hjælpekommentarer i koderne – kig efter dem. - Gør følgende:
- Opret en variabel med navn “brugerNavn”. Du gør det ved at vælge blokken “var x =…” i de lilla blokke.
- Sørg for at denne variabel får indholdet fra det tekstfelt på startskærmen, hvor brugeren skrev sit navn. Du gør det ved at vælge blokken “x = …” i de lilla blokke. Du udskifter “x” med navnet på variablen. Efter lighedstegnet bruger du en gul “getText” til at hente indholdet af tekstfeltet over i variablen. Endelig indsætter du denne blok i onEvent koderne til “brugerNavn”. De er omkring linje 75 i koderne.
- Gå til knappen StartSpilKnap’s koder. Disse koder skifter skærmbillede til spilskærmen + skriver “Hej…” i tekstfeltet “brugerNavnFelt”. Sørg for at brugerens navn følger efter “Hej”. Du kombinerer “Hej” med variablen brugerNavn ved at indsætte en gul plus-blok fra matematikafdelingen. I første tomme felt skriver du “Hej”. I det næste skriver du bare variablens navn uden gåseøjne. .
- Nedenfor ser du et skærmbillede med koderne til “knap_1” på spilskærmen. Brug det til at lave om på dine egne tilsvarende koder, både til knap_1, knap_2 og knap_3.

- Tjek om det virkede.
- Næste skridt er at lave nogle tilpasninger. Måske 5 rigtige er for lidt? Måske der skal ske noget andet? Du bestemmer – men noget skal der ske.
- Når du synes du er færdig, skal du tænke strategisk. Tænk på eksamen. Du har lige fået genopfrisket hvad variabler er og hvordan man bruger dem. Skriv nogle ord herom til dig selv, så du ikke behøver genopfriske det igen til eksamen. Gør det samme med if-sætninger.